The Ultimate Bergen Experience - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Susanne Boon - WaarBenJij.nu The Ultimate Bergen Experience - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Susanne Boon - WaarBenJij.nu

The Ultimate Bergen Experience

Blijf op de hoogte en volg Susanne

25 Januari 2013 | Noorwegen, Bergen

De afvaart was mooi.De zon scheen en daar heb ik nog lang van genoten op het achterdek. Ik had een slaapstoel gereserveerd aangezien een hut het voordeel van het met de boot gaan te niet zou doen: Namelijk dat het goedkoper was dan vliegen. Maar blijkbaar was ik de enige die zo gek was en had ik de hele slaapzaal voor mij alleen. Na wederom een mooie zonsondergang had ik het eigenlijk wel gezien aan boord. Ik haalde de gemiddelde leeftijd in de lounge drastisch naar beneden. Dus maar een poging gedaan om te slapen en dat ging best prima met dat geschommel, al werd ik wel elk uur wakker en was het uiteindelijk niet meer dan een beetje wegdommelen. Het leek alsof dat geschommel steeds meer werd naarmate we noordelijker kwamen. Ik heb dan ook nog twee dagen nadat ik van die boot af was staan schommelen op mijn benen.
Om half negen legden we aan en was het bijna licht. Ik had geen idee waar we aan land kwamen maar dat was snel genoeg uitgevonden en net toen de toeristeninfo open ging kwam ik aanlopen. Christel, het meisje waar ik bleef slapen, had tot 12 uur college en dus heb ik mijn backpack in een kluis gedropt en ben ik de toerist uit gaan hangen: overal foto's van maken en alle souvenirs winkeltjes afstruinen op zoek naar een noors vlaggenspeldje voor op mijn backpack. Met uitzicht over schaatsende kindjes in gekleurde skipakjes heb ik lekker een kopje koffie gedronken. Tegen half een heb ik Christel ontmoet op de vismarkt en zijn we wat boodschappen gaan doen. We moesten met de bybanen (tram) naar haar kamer dat op een studenten complex ligt, buiten het centrum. Je hoeft hier niet te proberen zwart te rijden, want om de havenklap controleren ze je kaartje. De eerste keer had ik een studentenkaartje gekocht, maar het is me nog steeds niet duideljik of dat nou kon met een buitenlandse college kaart. In het vervolg heb ik maar een gewoon kaartje gekocht, aangezien die even duur waren. Na een lekkere douche zijn we naar een kerkje gelopen dat ik al op verschillende ansichtkaarten had zien staan. We hebben wandeling uitgebreid door ook nog even naar een fjord te lopen. Deze was helemaal bevroren maar we hadden een prachtig uitzicht vnuit de tuin van een leuk kasteeltje. 's Avonds was er een feestje in de kroeg bij het studentencomplex. Een soort flatkroeg in Wageningen in het groot. Daarvoor kwamen er nog wat meiden wat drinken op Christels kamer. Die avond heb ik veel mensen ontmoet van het erasmus uitwisselings programma waar Christel ook aan meedoet. Mensen van over heel de wereld. Na de afterparty zijn we ons bed in gedoken. We hebben redelijk lang uitgeslapen, maar ‘s middags zijn we met Paula (een Duits meisje) naar het centrum gegaan om wat kerken en andere gebouwen te bekijken. Ook was ik hard op zoek naar gezichtscreme, want mijn gezicht branded aan alle kanten. Later kwam Jes, het huisgenootje van Christel (Londen) ons vergezellen. Rond drie uur hadden we alle interessante plekjes wel gezien en kwam Christel met het geniale idee om de gratis bus naar de IKEA te nemen. Daar konden we relatief goedkoop eten, want zodra je hier in Noorwegen een winkel binnen stapt beginnen je oren te flapperen van de abnormal hoge prijzen. Wat je hier betaalt voor een heel simple maaltijd is nog meer dan waar je in Nederland een luxe maaltijd voor neerzet. In combinatie met de kou en al het lopen is het de perfecte gelegenheid om aft e vallen.
Die avond was er een feestje op een afdeling waar een aantal Australiers wonen, aangezien het hun nationele feestdag was. Ze hadden wat lekkere Australische hapjes en ik heb met twee Noren staan praten. Tot dusver had ik, afgezien van de kassameisjes en de buschaufeuren, alleen nog maar internationale studenten ontmoet. Maar het was maar voor even, aangezien we die avond ook graag nog even naar het centrum wilde om daar het uitgaansleven meet e krijgen. Met Hannes (Duitsland), Vladimir (Rusland), Lieve (Italie/Nederland) en nog een aantal italianen waar ik de namen niet meer van weet zijn we naar Kaos gegaan waar de muziek zo hard stond alsof er gedanst moest worden, maar hier totaal geen ruimte voor was. Later kwamer en nog meer Erasmus studenten binnen en werd het een gezellige avond. Maar ondertussen was ik toch behoorlijk moe aangezien een nacht varen en feesten me niet veel slaap hadden opgeleverd. Met de laatste “ goedkope” tram zijn we naar huisgegaan.
Zondag wilde ik graag een berg op lopen en aangezien meerdere studenten datzelfde plan hadden, besloten we hun te vergezellen. Bas, Erik (beide Nederland) wilde graag eerst Floien oplopen en vervolgens naar de hoogste berg Ulrieken. Vanaf Floien heb je vaak een mooi uitzicht over de stad en de fjorden, maar vandaag regende het en was het uitzicht dus teleurstellend. Het waaide ook nog behoorlijk hard dus ik voelde er weinig voor om nog verder te gaan. Maar al met al was het wel de ultieme Bergen ervaring: Floien op lopen in de regen. Op Floien heb ik een nieuwe muts gescoord en Jes een sleetje. Vol geode moed hebben we geprobeerd naar beneden te sleeen, maar helaas had de regen op veel plaatsen de sneeuw al ongeschikt gemaakt. Desalniettemin hebben we ons prima vermaakt. Die avond werd The Hobbits gedraait in de studentenkroeg. Een mooie film, maar ik vond hem erg vermoeiend doordat voordat het gevecht over is alweer in een nieuwe terecht komen. Hierdoor viel het verhaal ook een beetje weg en is het mij een beetje onduidelijk waar het naartoe gaat.
Maandag had iedereen gewoon college. Ik had bedacht om Floien nog een keer op te lopen als het mooier weer was. In de ochtend was het weer best prima. Maar ik ben eerst nog naar het centrum gegaan omdat ik graag van alle landen waar ik kom bladmuziek wil met traditionele muziek van dat land. Ik kwam op dat idee omdat ik op couchsurfing.org een meisje had gevonden dat de traditionele Noorse viool speelt. Helaas kon ik niet bij haar terecht, maar in Bergen had ik al een aantal winkelsgezien met muziekintrumenten, Toen ik hiermee klaar was en ik richting Floien liep, sloeg het wee rom en daarmee ook mijn humeur en de motivatie om nog langer buiten te zijn,. Ik ben dus terug gegaan naar de kamer en heb daar een beetje met bierblikjes geknutseld. ‘s Avonds hebben we ons aan de salsales voor beginners gewaagd. Gelukkig was het voor beginners en was het nog prima te volgen.
Dinsdagochtend moest ik al vroeg weg om optijd op het station te zijn en de trein naar Oslo te pakken. Toen de trein vertrok was het nog compleet donker. Maar tegen de tijd dat we Dale (je weet wel van die leuke trui
en) passeeerde kwam er een prachtig landschap te voorschijn.

  • 05 Februari 2013 - 13:47

    Mariska:

    Weer een leuk verslag zusje!

    Xx

  • 05 Februari 2013 - 14:59

    Yvonne Smit:

    Hi Susanne!
    Wat heb jij een goede beslissing gemaakt om te gaan reizen zeg! Het klinkt allemaal heel erg leuk! :D En wat ontmoet je veel mensen en doe je leuke dingen! Veel plezier verder nog!

    Groetjes,
    Yvonne

  • 05 Februari 2013 - 16:14

    Marjon Blees:

    Hallo Susanne, super om via jouw leuke verslagen je reis (een beetje) te volgen!
    Geniet maar van al je belevenissen en reis, wij genieten thuis een beetje mee.
    Groetjes ook van Frank, Marjon

  • 05 Februari 2013 - 18:12

    Els Wielinga:

    Hoi Susanne

    ! Ik geniet mee met jouw verhalen en je mooie foto's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 18010

Voorgaande reizen:

01 Juni 2013 - 27 Juli 2013

Werken in Natuurparken in Californië

29 December 2012 - 31 Mei 2013

Backpacken in Scandinavië, Ierland en Canada

Landen bezocht: