Aarhus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Susanne Boon - WaarBenJij.nu Aarhus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Susanne Boon - WaarBenJij.nu

Aarhus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

01 Januari 2013 | Denemarken, Århus

Het is al weer bijna een week geleden dat ik uit Aarhus vertrok, maar nu zal ik vertellen wat ik daar heb gedaan en beleefd.

Na een prima reis van Kopenhagen naar Aarhus kwamen we aan op de kamer van Elvy in een studentenhuis buiten het centrum. De volgende dag zijn we eerst maar eens bootschappen gaan doen en aangezien Elvy's band nog lek was en ik geen fiets had zijn we gaan lopen. Hierna dus meteen maar een band geplakt en kon ik een fiets van een huisgenoot lenen, waardoor we niet steeds de bus hoefde te pakken. Overigens hebben we die woensdagmiddag nog wel dus bus naar het centrum gepakt waar ik het eerste souveniertje al gescoord heb en Elvy mij de beste plekjes van Aarhus heeft laten zijn. Natuurlijk kon de haven daarbij niet ontbreken.

De dagen er na moest Elvy toch eigenlijk echt leren voor haar tentamens, dus heb ik mij op die momenten vermaakt met voornamelijk huishoudelijke dingen, zoals dus een bandplakken, boodschappen doen, koffiezetten en koken. Natuurlijk ook wat gelezen en afvast gekeken wat ik de komende weken kan gaan doen.

Maar we hebben ook elke dag wat ondernomen omdat Elvy natuurlijk niet heel de dag kon leren en ik ook best wat van de omgeving wilde zien. Donderdag hebben we een rondje gemaakt over de campus van de Universiteit. 's Avonds had Elvy een training van unihocky. Helaas had ik geen sprotkleding, maar na de warmingup heeft Elvy me zo ver gekregen om toch mee te doen. Op een gegeven moment wVrijdag kwamen we weer in het park van de uni, aangezien hier het natuurhistorisch museum was, waar we graag een kijkje wilde nemen. Helaas was de meeste uitleg in het Deens, maar doordat de meeste onderwerpen wel eens zijn gepasseerd tijdens de colleges, kon ik er nog best wat uithalen. Verder werden er veel dieren tentoongesteld, zoals in Naturalis. Erg indrukwekkend om te zien! Die avond zijn we ook maar eens de kroeg ingedoken. Ik had ergens in een boekje gelezen dat in de Sherlock Holmes bar live muziek zou zijn. Dat leek ons wel leuk dus daar zijn we dan ook naartoe gegaan. Aangezien er een actie was met de kerstbiertjes, besloten we het daar maar bij te houden. Het is hier allemaal duur genoeg, dus zo'n actie komt dat best goed van pas.

Zaterdag ben ik in mijn eentje op stap gegaan, zodat Elvy in alle rust kon leren. Er moest ergens een markt zijn en nadat ik op google-maps het adres had bekeken, ben ik vol goede moed die kant op gefietst. Toen ik in de buurt was van waar die markt moest zijn, vond ik het er al niet echt uitzien alsof daar ooit een markt gehouden werd, laat staan er nu een zou zijn. Ik ben nog een stukje richting het centrum gefietst, maar weinig markt te bekennen. Ik besloot om dan maar door te fietsen naar mijn volgende doel van die dag: het strand, Onderweg kwam ik langs het recreanten-haventje waar ik natuurlijk eventjes een kijkje moest nemen. Het zag er uit alsof het in de zomer 'erg gezellig moest zijn, maar nu regende het natuurlijk en was er geen kip te bekennen. Daar vond ik wel een plattegrond van de omgeving waarop ik zag dat ik niet vergenoeg was doorgefietst om op de vermeende locatie van de markt te komen. Ik dus weer die kant uit, maar wederom zag het er niet uit alsof daar ooit een markt was, Maaar....., daar stond weer een plattegrond met daarop wat meer straatnamen en daarop zag ik dat er gewoon een straat was met de naam van de markt waarnaar ik op zoek was. Hey, zou het daar dan misschien zijn? Maar natuurlijk! Daar aangekomen was er inderdaad een markt, maar om nou te zeggen dat het een van de grootste markten in de omgevind was? Dat kan natuurlijk, maar dan zijn de markten hier niet veel groter dan de gemiddelde dorpsmarkt in Nederland. Maar desalniettemin was ik erg blij dat ik het uiteindelijk toch gevonden had en heb ik mezelf getrakteerd op een lekkere koek en twee drownies voor die avond. Mijn volgende doel was het park waarvan Elvy had gezegd dat er hertjes zouden zijn. Aangekomen bij dat park, vond ik het er toch niet echt uit zien alsof daar hertjes rond liepen. Alles was open en ik zag ook nergens iets van een bord. Maar ik wist eigenlijk ook niet zo geod wat ik me er bij voor moest stellen, dus besloot ik toch maar een rondje te lopen. Misschien zou er ergens in een hoekje een omheining zijn met daarin hertjes. Het werd een behoorlijk rondje, maar geen hertjes. Op mijn kaart zag ik dat er verderop nog een park moest zijn. Ik had nog tijd genoeg, dus ik weer op de fiets op naar het volgende park. Onderweg kwam ik nog langs een leuk beekje en ook het `strand`. Na een paar foto's heb ik dan toch echt het park gevonden en ja wel hoor, er waren inderdaad herten. Met daarom heel veel ouders met kindjes in skipakjes in alle kleuren en maten. Overigens lopen alle kinderen hier in skipakjes met daarbij erg schatiige mutsjes. Heel leuk om te zien. Ik had me goed voorbereid en toverde dus ook mijn wortels te voorschijn. Blijkbaa waren ze niet goed genoeg want de hertjes kwamen er een voor een aan
ruiken, maar er werd geen hap van genomen. Wel een paar leuke foto's kunnen lnemen. Na nog een rondje door het park, was het wel tijd om terug te fietsen. Ik had bedacht om via de ring te gaan, in de verwachting dat ik dan de minste hoogte verschillen zou hebben. Ik heb het geweten.
's Avonds hadden we met een studiegenootje van Elvy afgesproken om wat te gaan drinken. Dus weer op de fiets, maar gelukkig ligt het centrum in een dal, dus dat was fijn..... Totdat we natuurlijk nog terug moesten! Maar eerst genoten van een heerlijk biertje in een gezellig klein kroegje.

Zondag zijn Elvy en ik nog naar een bazar geweest. Erg leuk om hier nog geweest te zijn. Zodra je de deur door stapt kom je in een totaal andere wereld. Het leek bijna alsof ik in Turkijke op reis was. OVeral tentjes om te eten en natuurlijk veel van de winkeltjes waar ze heel veel, maar alleen maar rommel verkopen. Gewoon leuk om rond te neuzen en nog zo'n lekker turksbrood gescoord. De tentjes vond ik er verder niet heel smakelijk uitzien, dus we hebben thuis lekker een turksbroodje met tomaat, pesto en mozerella gegeten.

Op maandag heb ik weer alles in mijn backpack gestouwd en heeft Elvy me uitgezwaaid op het station. Ik ging met een Veolia- (of was het nou toch Arriva) treintje naar Viborg. Maar het grote verschil met Nederland is dat ze hier wel op tijd rijden. Al het openbaarvervoer overigens rijdt hier stipt optijd. Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren.

Ik had bedacht om in Viborg nog even de tourist uit te hangen, dus ik heb bij het infopunt een kaart en een boekje met daarin een korte wandeling gescoord en ben met mijn backpack het centrum doorgesjouwd. Ik werd wel een beetje raar aangekeken, maar ik ben tenslotte niet voor niets op reis. Ik ben zelfs nog even een kijkje gaan nemen in de kerk: Iets waar ik eigenlijk totaal niet van hou, maar het plaatje ion het boekje had me nieuwsgierig gemaakt. En het was de moeite waard. Voor de rest is het een mooi stadje met erg leuke en oude huisjes.

De bus naar Farso duurde erg land en vervolgens kon ik nog een uur op de bus wachten die me naar het juiste adres zou brengen. Het was nog wel lastig om aan de buschauffeur duidelijk te maken waar ik moest zijn. Hou duidelijker ik het probeerde uit te spreken, hoe minder hij er van begreep. Uiteindeljik boden pen en papier uitkomst en heeft hij me keurig afgezet in de midle of nowhere.

Later vertel ik wat ik in de midle of nowhere allemaal beleef. Spannen!

  • 13 Januari 2013 - 17:12

    Nick:

    Ha Suus,

    Klinkt goed! Hoop dat je veel plezier maakt, maar aan je verhaal en foto´s te zien heb je genoeg om te doen.

    Veel plezier verder!

  • 13 Januari 2013 - 23:09

    Saskia:

    Hoi hoi, domme hertjes om je wortels niet te eten, heb je ze zelf toen maar gegeten? Je hebt al heel wat gedaan in 2 weken en aal op je telefoon zitten. typen zeker.Op naar de volgende belevenssen. Saskia

  • 13 Januari 2013 - 23:14

    Saskia:

    ik bedoel natuurlijk alles ipv aal. ik typ ook op mijn telefoon.Leuke foto,s hoor.

  • 14 Januari 2013 - 20:58

    Roy:

    Ha Sus! Ziet er goed uit daar. Leuke verhalen! Je zult binnenkort wel sneeuw gaan krijgen daar richting het noorden. Veel plezier nog op de boerderij! Groetjes Roy

  • 16 Januari 2013 - 21:53

    Francis:

    Hoi Susanne,
    Gezellig verhaal hoor ! Hier ligt nu een enorm pak sneeuw. Wel 10 cm !
    Ben benieuwd hoe het daar verder gaat. Leuk om de foto's te zien. Lijkt inderdaad wel naturalis :). Groetjes van ons

  • 17 Januari 2013 - 09:37

    Judith De Jager:

    Hee,
    klinkt goed, ben benieuwd naar je volgende avontuur,

    groetjes
    Judith

  • 17 Januari 2013 - 14:09

    Susan (du Bois):

    Leuk zo'n uitgebreid verslag, spannend hoor zo'n reis. Zag bij de foto's op Facebook nu een vogelbekdier? Hebben wij in Australie ons rot naar gezocht. Uiteindelijk wel gezien,maar ver weg. Prachtige foto trouwens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 868
Totaal aantal bezoekers 18032

Voorgaande reizen:

01 Juni 2013 - 27 Juli 2013

Werken in Natuurparken in Californië

29 December 2012 - 31 Mei 2013

Backpacken in Scandinavië, Ierland en Canada

Landen bezocht: